18. 04. 2012
John Galliano vs Raf Simons
Dva dizajnera, jedan Dior
Čekali smo više od godinu dana da čujemo ko će zameniti Johna Galliana na mestu kreativnog direktora modne kuće Christian Dior. Iako su mnoga imena bila u igri poput Marc Jacobsa, Alber Elbaza i Phoebe Phila, Raf Simons je svima bio na modnom radaru, ali nikada među top tri izbora. Ma koliko da ste uživali u Gallianovim kreacijama, Simons je jedini dizajner kome se ne može mnogo toga zameriti. S druge strane, dvojica umetnika su tolika različita, da nam samo ostaje da čekamo i vidimo da li je ova odluka bila ispravna ili je Galliano nezamenljiv. Dobra vest je da nećemo dugo čekati jer se prva kolekcija Rafa Simonsa za kuću Dior očekuje već u julu ove godine.
Galliano je u Dior došao krajem devedesetih, nakon što je otišao iz modne kuće Givenchy. Dizajner špansko-gibraltarskog porekla je završio prestižni koledž Central Saint Martins College of Art and Design u Londonu, kao jedan od nekolicine dizajnera kojina se smešila svetla budućnost. Inspiraciju je nalazio lako, ali loši poslovni potezi su ga brzo doveli do bankrota. Ipak, zajedno sa McQueen-om, Galliano je devedesetih postao simbol britanske kultuloroške revolucije, postao najtraženiji mladi dizajner sa Ostrva, te ga je Pariz dočekao otvorenih ruku. Njegova ideja je bila naglasiti ženstvenost i crpeti inspiraciju iz burne svetske istorije, od Egipta i Mesopotamije do francuske revolucije. Dramatičnost i teatralnost su postali zaštitni znak Diora pod Gallianom, posebno početkom 2000-ih, kada je renomirana francuska kuća konačno bila u sigurnim i spretnim rukama. Simbioza tradicionalnog Diora i Gallianove ekscentričosti stvorila je zlatno doba Diora, koje je trajalo do početka prošle godine i skandala koji je u sekundi obišao svet.
Belgijski dizajner, Raf Simons, nije planirao da postane dizajner ženske odeće. Njegov prvobitni san je bio dizajn nameštaja, mada se ubrzo našao u Parizu, pomažući kreiranje muške odeće u kućama Martin Margiela i Jean-Paul Gaultier. Deset godina kasnije, 2005. godine, našao se na mestu kreativnog direktora kuće Jil Sander. Uspeo je da ovu modnu kuću vrati na modnu mapu, priklonivši se večitoj klasici i minimalizmu.
Galliano je ostao bez mesta u Dioru, bez mesta u kući pod svojim imenom. Proteran iz jedinog sveta koji mu je poznat, viđen je na suđenjima i venčanju Kate Moss, kojoj je dizajnirao venčanicu. Drama sa pisti postala je Gallianova svakodnevnica, a njegova sudbina je i dalje nepoznata. Skandali su pratili čitavu karijeru Johna Galliana, koji je redovno išao na rehabilitacije, mada nije stvarao toliku medijsku pompu od svog privatnog života, kao što to uspešno radi Marc Jacobs. Da je kuća Dior izabrala Jacobsa za kreativnog direktora, drama bi se nastavila van pisti, te je Raf Simons stupio na scenu, kao kontrast posrnulom Gallianu.
Bez imalo teatralnosti, ali istrajno originalan, Simons je stvarao kolekcije za Alfa žene XXI veka. Najčešće ga porede sa Azzedine Alaïa-om, koji je karijeru počeo kao skulptor, što se da videti u njegovim dizajnima. Čisti i jasni krojevi, ležerni i moćni odevni komadi i neočekivana preplitanja boja postali su Simonsov zaštitni znak, a sam dizajner je i dalje držao do svoje privatnosti, te je tek dolaskom u Dior postao ime prepoznatljivo i van modnih krugova.
Simons se nije odrekao kreiranja muške odeće, naprotiv. Često preplitanje među polovima je još jedna od odlika dizajna Rafa Simonsa, mada uvek toliko spretno i svesno, dovoljno da zagolica maštu, bez apsurdnosti. U aprilu 2012. godine, kada je potvrđen njegov dolazak u Dior, komentari su izostali. Jer, nastaviti Gallianov put je nemoguća misija, ali stvoriti novi je uzbudljiv put, koji se od Simonsa očekuje. Skepticizam pomešan sa pozitivnim uzbuđenjem su prisutni kod gotovo svakog ljubitelja mode. Da li će Simons izdržati pritisak? Da li će Galliano nastaviti sa radom? Čelnici Diora konačno mogu da predahnu jer nakon više od godinu dana Dior više nije predmet špekulacija, već iščekivanja.