01. 03. 2012
Japi
"Joung urban profesional"
Japi (Yuppie) je zapravo skraćenica od ’young urban profesional’. Termin obuhvata grupu mladih žena i muškaraca u 20-im pa sve do ranih 40-ih godina. Karakteriše ih specifičan stil koji se negde definiše kao ’’razmetanje dobrim ukusom’’.
Japizam se ne može definisati platom ili klasom kojoj neko pripada, to je zapravo kulturološki fenimen 20.veka koji opisuje profesionalce fokusirane na same sebe i na to da zarade platu i uživaju u prefinjenom i urbanom životu. Dobro plaćen posao, sređene finansije, akademski status, elitno obrazovanje, kult tela, interesovanje za nesvakidašnje oblike umetnosti, to su zapravo osnovna obeležja jednog japija.
Odeća koju nose je poslovna, ali ima izvesnu casual notu. Pantalone i košulje ili polo majice, kao i sakoi ili džemperi ležerno prebačeni preko ramena za muškarce. Za žene je to poslovna elegancija, obično suknje ili pantalone svedenih krojeva i košulje ili set džemperića od kašmira sve dopunjeno diskretnim ali skupim nakitom.
Obevazan aksesoar je i skupi ručni sat (Rolex), kao i skupi moderni gedžeti koji mogu da ukazuju na status.
1984 god. u Americi je izdat ’’Priručnik za japije’’, sociološko-antropološka studija, koja na neki način ismeva tu, tada novu pojavu u američkom društvu. Evo nekih stvari bez kojih, prema tom priručniku japi ne može da funkcioniše:
Kafa, Burbery mantil, skupa obuća, kuhinja sa duplom sudoperom, sportska torba, Guccie aktovka i Rolex.