06. 12. 2011
Krzno kao trend
I voljeno i osporavano
Koliko voljeno s jedne, s druge strane toliko osporavano. Drage naše, izgleda da je sezona Jesen /Zima 2011-12, upravo sezona krzna. Kako god da se deklarišete, krzno je jedan od najstarijih odevnih elemenata, sirovina ili komada (kako vam je draže) koji se nalaze u našem kostimu, kako istorijskom tako i onom koji se klasifikuje u savremeni odevni kostim ili odevanje. Skrenućemo Vam pažnju na to da se krzno može vezati za prapočetke "mode", mnogo pre nego se i pomislilo na tkaninu ili frizuru, na primer: Homoerectus je bio prvi koji je krzno shvatio kao "trend", a milenijum i nešto kasnije, homosapiens osnovao je društva za zaštitu životinja s jedne strane i unapredio štavljenje i obradu krzna sa druge strane.
Da ne bismo dublje ulazili u polemiku, napravićemo jedan istorijski presek. Od 18. veka kada je zanatastvo i krznarski esnaf zauzeo mesto koje i danas sa skoro fanatičnom snagom održava i pored niza osporavanja, krzno je postalo značajan deo odevanja i kao takvo je imalo kako praktične i funkcionalane, tako i modne elemente. Danas je krznarski zanat jedan od onih koji poštuje tradiciju i koji na vrlo sličan način obrađuje one krznene komade, koji pripadaju pre svega zimskim kolekcijama i najpre u komadima koji se svrstavaju u kapute i jakne, ili tzv.tešku konfekciju.
Teško je danas biti "pametan" u stavu prema krznu! Stella McCartney (mada jako zauzeta otvaranjem radnje i Olimpijskim igrama koje nam slede u Londonu) ga ni za živu glavu ne bi upotrebila, dok se Gucci i Frida Giannini ne ustručavaju baš ni najmanje. Kako god da jeste, krzno je sinonim za eleganciju i šik izgled, ponekad i trasgresivno u interpretaciji, ali i tradicionalno, pogledamo li u mamin ili bakin vizonski ogrtač koji je davao notu glamura slavskim posetama ili pozorišnim premijerama.
Upravo to i jeste razlog da u sebi krzno nosi dozu retro ili vintage duha, mada se danas u mnogobrojnim varijacijama može bez problema svrstati u jedan urbani i savremeni stil, kako u prirodnom tako i veštačkom krznu ( no, dužnost mi je pomenuti, da sva veštačka krzna NISU i ekološka, samo nekolicina njih jeste zahvaljujući tehnologiji i poreklu vlakna koje se koristi). Tehnike, konstrukcija su svakako avangardne, ali u proizvodnji prirodnog krzna i dalje se koriste svi oni elementi zanatastva, koji sjajno vezuju prošla vremena i to dvostrukim vezama - tradicije i umešnosti zanatlija sa najnovijim tehnologijama štave, obrade, boja i na kraju forme i stila krzna.
Prateći aktuelne ovosezonske trendove, na tom se putu gubi svest o voljenju ili nevoljenju krzna, prirodnog ili veštačkog - jer se bez daljnjeg radi o velikom protagonisti zimskih kolekcija. Ipak u slučaju da imate drugaricu koja je član PETE ili ORCA, onda nikako ne nosite prirodno krzno jer ćete se bez problema naći pod "paljbom" ili auto lakom, a tu vam već niko pomoći ne može.
Meke, bojene, animal print ili šišane, krznene bunde ili kaputi razlikuju se samo u jednoj stvari i to šta predstavljaju. U odnosu na to kako se nosi, krzno ima različita značenja i poruku. Tako, da je jedna bunda od vizona ili činčile, simbol prestiža i elegancije, dok je jedna kratka bunda od plavog veštačkog krzna apsolutni simbol punk rock urbane mitologije.
Izgovorićemo, ma kakve konsekvence trpeli, krzno volimo zbog njegove raznovrstnosti, praktičnosti, topline, i smelosti. Ima onih kojima je ono svakodnevni komad u garderoberu, u odnosu na to kako se nose ili kakvog su kroja i tipa, sve do onih koji su verni pomalo klasičnoj formi da krzno traži povod.
Jesmo li uspeli da vas uverimo u trend krzna? Ili spadate u onu grupu koja je jedva dočekala da se ovaj trend vrati? Kako god da jeste, ove godine nećete imati problema da izaberete svoj omiljeni komad. Kolekcije jesen/zima 2011-12 nude najširu gamu modela, tipova, forme i to ne samo u kaputima ili bundama već podjednako u suknjama, cipelama, tašnama i modnim detaljima…
U kolekciji Fendi smo krzno mogli da vidimo ne samo u formi kaputa, već i u formi kragni koje su inspirisane 60-tim godinama prošlog veka- miks koji je dao sjajne rezultate i ostvario zapažen uspeh. I Nicolas Ghesquière perje za kolekciju Balenciaga maestralno spojio tekture i boje duge u eklektičnom spoju patika i krzna. Zara nije ostala imuna na trend pa u svom izlogu nudi pončo od veštačkog krzna u boji svetlog vizona, i da, Gucci, u širokom spektru nijansi, od svetlo plavog do boje plavog patlidžana.
I šta nam na kraju ostaje? Prepustite se trendu!