08. 11. 2011
Nakit amajlijskog karaktera
kroz istoriju
Nekada davno...
Prve primerke amajliskog nakita nalazimo još u neolitsko doba, kada su ljudi sakupljali neobično kamenje ili komade drveta i nosili ih sa sobom da bi se zaštitili od neprijatelja. Prvi primerci koji su podrazumevali zanatsku i umetničku obradu i upotrebu dragog ili poludragog kamenja sežu u doba egipastskih faraona. Upravo tada su nastali prvi komadi nakita koji se nosio u formi ogrlice ili narukvice od kojih će se kasnije razviti cela jedna grupa nakita.
Kao mnogi ljudi u antičkim civilizacijama, i stari Egipćani su svoj životni vek za današnje standarde, živeli veoma kratko. U proseku između 30 i 40 godina. Sa tako malo vemena na zemlji, logično je da su se sa predanom marljivošću i posvećenošću bavili zagrobnim životom. Zbog toga je amajliski nakit u njihovom životu igrao veoma značajnu ulogu. Narukvice ili ogrlice koje su nosili, nisu bili samo simbol socijalnog statusa u ovozemaljskom životu, one su bile i svojevrsna identifikacija koja bi Bogovima pomogla da svakog od njih odvede na dostojan položaj u zagrobnom životu. U neku ruku ovakav nakit bio je svojevrstan privezak sa adresom za zagorbni, u njihovim vizurama, bolji život.
. . .Svi putevi vode u Rim
Tokom postojanja Rimskog carstva hrišćani bi povukli privezak "ichthys" (ribu) i time davali do znanja drugim hrišćanima da su ušli u tajni svet monobožačke religije. I jevrejski studenti su u to vreme nosili delove svojih zakona, tako što bi ispisane pergamente stavljali u poseban zlatni privezak oko vrata, dajući time do znanja da su im jevrejski zakon i pravila vere, uvek uz srce.
. . .Vitezovi, bitke i paganska posla
U mračnom srednjem veku, priveske protiv zlih kobi i amajlije nosili su vitezovi i kraljevi skoro po pravilu. Bili su u najširoj upotrebi kao magični "saborci" u borbama i u osvajanju neprijateljskih utvrđenja. Amajlije su u vreme srednjeg veka bile nošene okačene i o pojas i veoma često, kao znak pripadnosti određenoj familiji, političkoj, verskoj ili profesionalnoj pripadnosti.
Trenutak u kome je počeo da nestaje iz upotrebe, amajlijski nakit vezuje za period Renesanse kada su knjige i naučnici postali bliski visokim staležima i pripisivali mitske moći amajliskom nakitu, te se takav nakit uz takva verovanja nosio u siromašnijim i neobrazovanijim slojevima sve do 19.veka.
. . . Kraljica amajlija
Na samom početku XX veka, narukvice koje je nosila velika kraljica Viktorija bile su put za sledeći veliki modni talas u nošenju ovakvog tipa nakita. Bio je to i najznačajniji trenutak u istoriji ovog nakita, koji je istom dao novu dimenziju nošenja i upotrebe. Od praktičnih ili sujevernih detalja, ovaj nakit postao je deo modnog i dekorativnog nakita, mada sujeverja nikad nije baš nestalo. To je vreme kada su se nosili medaljoni sa fotografijama ili mehanizmom za sat, staklene perlice, grbovi familije koji su u vidu privezaka bili kačeni na narukvice i ogrlice i bili su apsolutni trend tog vremena.
. . . Nova generacija, nove smernice
Završetak II Svetskog rata bio je inicijalna kapisla za eksploziju nakita amajliskog karaktera. To nije bilo slučajno. Tokom ratovanja, vojnici su svojim draganama ostavljali razne amajlije koje su one čuvale do povratka svojih momaka. Isto tako, neki od njih su sa dalekih ratišta donosili ručno izrađene detalje koje bi devojke nosile za sreću. Uskoro su ovaj trend preuzeli i dizajneri te se veoma brzo formirao ceo jedan koncept ovog tipa, koji je podrazumevao amajlije za sve prilike i povode.
. . . i plastično može biti fantastično!?
Ovaj trend nastao je pojavom čuvenih Gumball machine (plastičnih držača za bombone i žvake) koji su se 40-tih godina prošlog veka proširili najpre američkim kontinentom, pa onda i ostatkom sveta. Ova inovacija omogućila je generacijama da za male pare dobiju bombonu ili žvaku i privezak od plastike koji su nosili na narukvicama ili elastičnim trakama. Pojavljivali su se tematski baš poput Kinder jaja danas, a teme su bile vezane za floru i faunu, vojnike, ili kućne ljubimce. Sledeća faza ovih privezaka za narukvice i ogrlice bila je obeležena stripovima i crtanim filmovima, pa se iz Gumball-a izvlačio lik Popaja, Beti Bup, Miki Mausa, sedam patuljaka… Bio je to jedan poseban segment u nošenju ovakvog nakita. Otuda je danas čest slučaj da jedan od privezaka na nekoj narukvici ovog tipa, bude baš Gumball, u čast ovog aparata koji je pre mnogo godina trasirao trend nošenja ovakvog nakita.
. . . Soknice, disko i naramenice
Do 50-tih godina prošlog veka narukvice i nakit amajliskog karaktera postale su apsolutni "must have" modni detalj za devojke i žene, baš kao i soknice na nogama. Kupovali su se namenski privesci za simbolikom 16 ili 18-og rođendana, diplomiranja, venčanja, putovanja, rođenja… Svaki prvezak podsećao je na neki važan datum ili osobu, trenutak ili period. Neke od ovih narukvica danas na aukcijama dostižu vrtoglave sume.
Narukvice ovog tipa ponovo su počele da gube bitku ranih 70-tih godina pojavom diskoteka i naramenica, kada su ih zamenili plastični upadljivi komadi nakita sa jedne i zlatni lanci bez ukrasa sa druge strane. Borba za prevlast je trajala sve do kasnih 80-tih kada su se na sceni ponovo pojavili komadi nakita koji su imali simboliku tradicije i uspomena. Razlog leži u veoma jednostavnoj pojavi novih bogataša koji su se sa gnušanjem "oslobađali" svega što im je ostavlajnoi čega su se u neku ruku stideli. Zato ste na sajmovima antikviteta i malim radnjama za veoma male pare magči da pronađete čitav spektar nakita ovog tipa. Oni koji su bili modno vidoviti napravili su sjajan posao kupujući ove vintage komade.
. . . dome slatki dome
Bum za kolekcionare ovakvih komada nakita desio se 90-tih godina prošlog veka. To je bilo vreme kada se pojavila velika potražnja za ovakvim vidom modnog detalja. Tako da su se komadi koji su se se 50-tih godina plaćali par desetina dolara, u 90-tim vredeli su i po par hiljada eura. Sve je više komanija počinjalo da u svoj program ubacuje dodatne komade u ovom stilu i da pravi novi dizajn. Na tržištu su u to vreme doživeli ekspanziju i mnogi brendovi koji su proizvodili ovakav nakit, a nastali ranih 80- tih godina prošlog veka.
2001. godina bila je finalna pobeda ovakvog nakita na tržištu. Mnogi brendovi vratili su glamur ovim komadima i od nas samih počeli da prave dizajnere nakita koji je bio dostupan u svim cenovnim kategorijama. U zajedničkoj akciji konzumenta i brenda koji ih proizvodi ovaj nakit postao je nakit za svaku priliku i komad koji se nosi 24/7. Konačno se ovakav nakit "vratio kući". I kako stvari stoje, još će dugo dugo biti tu.